1977-1998: Café De Zwerver en Leffingeleuren zien het levenslicht

In 1977 ontstond De Zwerver met concerten in het (oude) café en het festival Leffingeleuren. In de beginjaren kwam vooral folk, jazz en blues aan bod kwamen, met acts als Raymond, Waso en Toots Thielemans. Al vlug volgde er een muzikale kentering richting pop en rock met heel wat ‘Belpop’-namen als Arbeid Adelt, Vaya Con Dios, Jo Lemaire, Elisa Waut en 2 Belgen.

LEFFINGELEUREN

Halfweg de jaren ‘80 begon het festival echt een rol van betekenis te spelen in het festival-landschap met spraakmakende concerten van internationale artiesten als Jonathan Richman, Violent Femmes, Warren Zevon, Vic Chesnutt, Sixteen Horsepower, Julian Cope, Ian Dury, Los Lobos, John Cale en ook heel wat reggae-namen zoals Lee Scratch Perry, Linton Kwesi Johnson, Burning Spear en Aswad. Het festival hield ook de vinger aan de pols en introduceerde als één van de eerste pop- en rockfestivals ook ‘dance’ op het festival, met Darren Price (’97), Les Rythmes Digitales (’98) en Amon Tobin (’99).

CAFE DE ZWERVER

De concertagenda van Café De Zwerver dikte aan tijdens de jaren ’90, met o.a. ook veel aandacht voor de ontluikende nieuwe scene, denk aan Noordkaap, dEUS, Flowers For Breakfast, Mad Dog Loose.…  

1999-2016: Professionalisering

ZAAL DE ZWERVER

1999 is zonder meer een cruciaal jaar geweest in de geschiedenis van de muziekclub, met de opening van Zaal De Zwerver, een moderne concertzaal met een middelgrote capaciteit (550) die onmiddellijk een grote rol ging spelen in het West-Vlaamse concertaanbod. In dat jaar werd De Zwerver ook voor het eerst structureel erkend en gesubsidieerd via het Muziekdecreet wat zorgde voor een eerste professionalisering. Aanvankelijk nog met één personeelslid, nl. Jan Vaneessen die jarenlang café De Zwerver als zelfstandige had uitgebaat en mee het festival had opgericht in 1977. Hij werd vanaf dan tot zijn overlijden in 2018 artistiek leider. Na Jan Vaneessen volgde heel snel een tweede aanwerving, nl. Lode Pauwels, momenteel artistiek leider. Door de komst van de zaal, de subsidies en een beginnend personeelskader konden Leffingeleuren en Muziekclub De Zwerver echt gaan floreren vanaf 2001.

GROEI EN NATIONALE BEKENDHEID 

Tot 2010 groeide het festival jaar na jaar, met een uitgesproken profiel en vaak hele mooie namen, gaande van Jon Spencer Blues Explosion, De La Soul, Liars, John Butler, Ray Lamontagne, Amadou et Mariam, Phosphorescent, Dinosaur Jr. tot Wilco en ook een belangrijke rol voor alweer een nieuwe en sterke lichting Belgische bands zoals Soulwax, Goose, Daan, Flip Kowlier, Starflam, The Van Jets, Arsenal, Admiral Freebee… Deze artiesten waren ook vaak te gast in de zaal voor een clubconcert.

Naast deze Belgische artiesten kregen we steeds vaker internationale artiesten over de vloer, de programmatie werd ook gewaagder doorheen de jaren: Dick Dale, Steve Wynn, Youngblood Brassband Soulfly, Ben Howard, Tinariwen, Lamb Of God, Masters Of Reality, No Means No, Deerhoof, Glen Hansard, Sonido Gallo Negro, …

CAFE DE ZWERVER

Sinds 2009 hebben wij Café De Zwerver terug in handen. Voor ons is een enorme meerwaarde, zowel als kleinste podium als als vast ontmoetingsplek voor bezoekers, vrijwilligers, personeel en artiesten. Hoeveel prachtige concerten hebben we niet gezien sindsdien in ons café? Denk maar aan Bambara, Bodega, Viagra Boys, Daniel Romano, Na Hawa Doumbia, Ezra Furman, The Growlers, Night Beats, … Maar ook Intergalactic Lovers, Bazart, Oscar & The Wolf, An Pierle en The Sore Losers, …

2015-2019: Schaalverkleining en heroriëntering

In 2015 beslisten we om de formule van Leffingeleuren aan te passen. Wij kozen voor een nieuw en kleiner concept en presenteerden het festival nadrukkelijk als ‘ontdekkingsfestival’, met meer maar kleinere podia, gekoppeld aan een gratis luik omdat we bewust het dorp meer willen betrekken bij het festival. Back to the roots voor een stuk, al blijven de scherpe artistieke keuzes wel de basis van het festival. Van bij de start werd het concept goed onthaald en de edities van 2018 en 2019 waren bijzonder geslaagd.

Op die vijf edities van de nieuwe LL passeerde er ook heel wat mooi volk: Julia Jacklin, Idles, Amyl & The Sniffers, Kevin Morby, Thurston Moore, The Devil Makes Three, Waxahatchee, Rolling Blackouts Coastal Fever,… naast  de relevantste jonge Belgen van de voorbije jaren: Charlotte Adigéry, Romeo Elvis, Zwangere Guy, Stikstof, Raketkanon, Dans Dans, Black Flower, The Germans, Sylvie Kreusch, Oathbreaker… 

2020-2021: De 'Corona-jaren'

Leffingeleuren is omwille van corona niet in zijn normale vorm kunnen doorgaan in 2020 en 2021 maar we hebben twee maal een waardig alternatief geboden. 

OP EN TENT

In september ’20 hebben we drie weekends de reeks 'Op en Tent’ in een open tent georganiseerd. We konden met de dan geldende normen 400 mensen zittend plaatsen. We werkten, samen met Cultuurcentrum De Branding aan een programmatie verspreid over 9 dagen. Wij brachten Belgische artiesten als Brihang, Taxiwars, Admiral Freebee, Portland, Dirk, Stake… 

In september ’21 konden we voor een staand publiek met covid safe pass (CST) werken en opteerden we ervoor om het event opnieuw Leffingeleuren te noemen, echter met de ondertitel ‘Op en Tent’. We hadden een mooie en gevarieerde line-up met veel Belgische artiesten zoals Amenra, The Germans, Dijf Sanders en Goose. Ook hier jong talent als Uma Chine, High Hi, The Haunted Youth, Susobrino en Ramkot. Daarnaast een internationaal gezelschap met Altin Gun, Derya Yildirim & Grup Simsek, Beak>, Warmduscher en The Cool Greenhouse

SLAG VAN DE MOLEN

Een andere corona-proof concertreeks die we op poten hebben gezet in ’20 en ’21 was ‘Slag van de Molen’, op een locatie die we voordien nooit hadden gebruikt, een terrein van de gemeente waar zich ook een beschermde molen bevindt. We deden er in de zomer kleine openlucht concerten, ook volgens de dan geldende normen, voor een klein zittend publiek. We kozen nadrukkelijk om hier in te zetten op speelkansen voor jonge artiesten, zoals Meskerem Mees, Kids With Buns, Vito, Paard, Schroothoop, Don Kapot,…

Oostende & De Zwerver: Een geslaagd huwelijk

De Zwerver heeft sinds de beginjaren een sterke link met grote buur Oostende, o.a. via de Paulusfeesten die toen een alternatief baken waren in de kuststad.

CAFE MANUSCRIPT

Toen café Manuscript een goed alternatief bleek tijdens de verbouwingen van De Zwerver rond ’98/’99 is het nadien nog jaren een vast podium gebleven in de werking van de club. Er vonden memorabele concerten van CW Stoneking, The War On Drugs, Wooden Shjips, M Ward, Amparanoia, Kevin Coyne… plaats. Ook tal van Belgische topbands passeerden er de revue, van Novastar, Vive La Fête en Daan tot Triggerfinger, Das Pop, ’t Hof Van Commerce,…

KARMA HOTEL

In 2008 werd het toonaangevende festival Karma Hotel in het Kursaal uit de grond gestampt. Het festival koppelde kwalitatieve popmuziek aan elektronische muziek in een nightlife kader. Onvergetelijk waren de sets of concerten van Paul Kalkbrenner, Buraka Som Sistema, Ida Engberg, Philippe Zdar, Zombie Nation, Guru’s Jazzmattaz en de vroege inbreng van dubstep en drum&bass artiesten als Benga, Netsky, Chase and Status of Sub Focus, wat van het festival iets unieks maakte.

INSTANT KARMA

Na vijf edities (waarvan drie uitverkochte) trokken we er de stekker uit ons tarten we een nieuw concept onder de noemer Instant Karma. We zochten verschillende locaties op, maar steeds bleef de nadruk op het zoeken van de grens tussen kwaliteitsvolle popmuziek, urban culture en nightlife, met sets of concerten van Stuff, Zwangere Guy, Coely, Raving George (Charlotte Dewitte), Teme Tan,… Het geheel van de Oostendse werking is altijd een soort nomadisch verhaal geweest met concepten (Fête d’hiver, Sound On Screen), concerten en DJ-sets in het Kursaal, ’t Manuscript, Vrijstaat O. (Kaap), CC De Grote Post, de Elysée, Hangar 1, Krush Club, andere cafés als Lafayette, Bada Bing, Copador, zelfs in openlucht…. Een bijzonder plaats was ook Club Terminus in een leegstaande vleugel van het station van Oostende. Dat bood tijdelijk onderdak voor een aantal concerten tussen 2007 en 2009, met o.a. The Dirtbombs, Chrome Hoof, Madensuyu, The Hickey Underworld en als allerlaatste concert Other Lives.

JONG MUZIEK (i.h.k.v. samenwerking met THEATER AAN ZEE)

Vanaf 2017 hebben werken we ook samen met Theater Aan Zee wij cureren sindsdien hun kansenparcours Jong Muziek en zij brengen theater, dans en performance naar Leffingeleuren (Wij Varkenland door Lucas Deman, Calculated Risk door Kasper Vandenberghe, Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan).  Jong Muziek maakt sinds jaar en dag deel uit van het TAZ-DNA. Om de selectie  van acht beloftevolle bands te maken legden we jaarlijks overal te velde ons oor te luister.  De voorbije jaren lieten we het publie van Theater Aan Zee reeds kennis maken met mooie talenten als Portland, Susobrino, In Een Discotheek, Vito, Heisa, Chibi Ichigo, Ratmosphere, Kids With Buns of Hi Hawaii om er maar een paar te noemen.

KAAP & DE GROTE POST

We gaan ook steeds  op zoek naar uitdagende partnerships om ons aanbod en publiek te verbreden zo vind je ons af en toe in Kaap en De Grote Post waar we samen specifieke genres belichten zoals jazz en global sounds. In het verleden konden we we boeiende acts als Baba Zula, Sons of Kemet, Moor Mother en Mdou Moctar een podium geven.

LIJFSTROOM

Het mooiste voorbeeld van die wijze van samen werken is ons nieuwste kindje Lijfstroom, een online muziekplatform waarvoor we handen in mekaar slaan met De Grote Post, Theater aan Zee, Klein Verhaal en Kaap. 

Tal van andere concepten

Naast concepten als Leffingeleuren en Karma Hotel/Instant Karma werkte De Zwerver in de jaren 2000-2016 nog andere concepten uit: FANFARE! (een éénmalig festival), De Avonden, (focus op onze moedertaal), Night Trippin’ (techno en electro-parties), Verse Vis (jaarlijks muziekconcours), 1 minute film&sound awards (een wedstrijd voor kortfilms van één minuut), Sound On Screen (muziekfilms en concertregistraties i.s.m. filmfestival Oostende), Fête d’hiver (indoor Winterfestival), …