De Belgische band The Brums bracht zopas hun tweede album Soleil Noir uit via Flak Records. Met dit album slaat de band een nieuwe muzikale weg in, waarbij melancholie, sereniteit, durf en hoop centraal staan.

Het album werd in 2024 opgenomen in Wood Studio in Luik en gemixt door Maxime Watthieu. Alle nummers zijn geschreven door Clément Dechambre, met uitzondering van Nothing Left to Dream, gecomponeerd door Alain Deval.

The Brums bestaat uit Antoine Dawans (trompet/synthesizers), Clément Dechambre (saxofoon/synthesizer) en Alain Deval (drums). Sinds hun debuut in 2018, met de gelijknamige EP, traden ze op tijdens festivals als Eurosonic, Dour, Les Ardentes, Botanique en Festival des Libertés. Hun eerste album No Encore (2021) bevestigde hun talent voor het combineren van muzikale innovatie met energie en emotie.

Luminous Dash over 'Soleil Noir'

"De band fluctueert van experimentele naar best groovy en dansbare ritmes en heeft duidelijk begrepen hoe hun blaasinstrumenten naadloos te laten samenvloeien met de elektronica en drums,. Dat hoor je ook in onderstaande Soleil Noir waar ze tevens bijgestaan worden door een rist strijkinstrumenten, wat uitmondt in een mix van impro/ free jazz, opbouwend onder een bezwerende beat.

Maar ook het andere werk op het album is een interessante collage van jazz en experimentatie en loopt qua stijl wel eens uit elkaar. Bij momenten zitten er klanken in die doen terugdenken aan het oudere werk van synthesizer-grootheden gaandeweg aangesterkt door de blaasinstrumenten zoals in Silk. Anderzijds zijn er ook nummers die een vreemde eend in de bijt vormen, zoals Nothing Left To Dream waar het middenstuk overgaat in een monotone beat om uit te monden in een kort einde in ware breakcore-stijl. 

Zonder meer een interessante plaat voor mensen die zich niet voor één genre laten vangen."